Bästa sättet att levererar skonsam HIIT träning

Söker du den bästa metoden att leverera resultat till dina medlemmar? Då visar mer och mer forskning att lösningen är ett större fokus på HIIT baserad träning. Men högintensiv träning kan också ses som för intensivt och komplicerat - vilket gör att många medlemmar väljer bort detta träningsupplägg.

Motivation är en avgörande faktor för att kunder regelbundet ska besöka ditt gym. Om medlemmarna ser att deras svett och hårda arbete inte ger resultat, då finns heller ingen drivkraft att fortsätta. Det gäller därför att snabbt och enkelt få kunden att känna att de gör seriösa och tydliga framsteg. För om resultaten kommer vill man stanna kvar och det blir mer sannolikt att man tar med sig sina vänner.

Frågan är därför, vad kan vi erbjuda som ger kunden snabba resultat vilket i sin tur påverkar gymmets lönsamhet?
 
Ett av de uppenbara svaren är då högintensiv intervallträning. HIIT har varit hett i flera år nu och är en nyckelfaktor bakom boomen för alla nya boutique-studios. Att få tydliga hälsofördelar genom korta, intensiva insatser på en hög nivå av ansträngning i en tidsbegränsat och upplevelserik paketering - detta passar perfekt för konsumenter som Millennialls och Generation Z.

Men alla har inte blivit "inbjudna till festen". Den intensiva kombinationen av exempelvis burpess, utfallssteg, explosiva knäböj och tuck jumps som finns i en typisk HIIT-klass kan skapa för hög belastningseffekt vilket skapar led- eller ryggsmärta. Valet av för avancerade övningar har också avskräckt många från att testa denna träningsform. Med andra ord - traditionell HIIT träning har inte passat alla.
 
Så frågan för gymmet kvarstår - hur kan vi hjälpa fler medlemmar att, på ett tidseffektivt sätt men samtidigt via en låg belastningseffekt, få alla fördelar som HIIT träning erbjuder? Enligt ny forskning är svaret - HIIT-cykling. 
 
Professor Jinger Gottschall vid Penn State University har funnit att om du adderar högintensitetsintervaller på cykel till ett vanligt träningsprogram ser du konkreta förbättringar både metaboliskt som kardiovaskulärt. Och trots en låg impact på kroppen får du samma resultat som traditionella "kroppen som belastning” HIIT pass. Detta är bra strategisk fakta för gymmen, då studier visar att inomhuscykling är framröstad som den mest populära gruppträningskategorin bland alla individer som går på gym.

I en studie under sex veckor följde man 36 individer (med liknande fysisk form) som skulle träna tre 60-minuters konditionspass per vecka. Halva gruppen tränade konditionsträning på en moderat nivå under sina 60-minuters pass. Den andra halvan ändrade sin träning och ersatte ett 60-minuters konditionspass med två stycken 30-minuters högintensivt LES MILLS SPRINT ™ pass på cykel.
 
Resultatet blev att båda grupperna hade bättre fysiska resultat, men gruppen som gjorde LES MILLS SPRINT såg en väsentlig högre uppgång i alla sina resultat. I gruppen som körde HIIT-cykling kom det fram att syreupptagningsförmågan förbättrades. Denna grupp fick också minskad kroppsfettmassa, blodtryck, total kolesterol och triglyceridkoncentration. 
 
"Med inomhuscykling finns det ingen komplex teknik att behärska och du anpassar motståndet enkelt till din förmåga. Det gör att du kan pressa din kropp genom de högintensiva intervallerna på ett väldigt skonsamt sätt. Du behöver inte oroa dig för koreografi, utan istället fokusera på all inspiration som en instruktör skapar, perfekt om du vill komma i riktigt bra form” avslutar Mike Trott, en Les Mills-cykelinstruktör vid West Wood Clontarf i Dublin.
 
* Artikeln är skriven av Jak Philips "Global B2B Content Manager" hos Les Mills.
 
För mer information om Les Mills olika cykelkoncept THE TRIP ™, LES MILLS SPRINT ™ och RPM, kontakta:
Lena Holmberg 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Rate this item
(0 votes)
Björn Johansson

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Våra partners

Om oss

Om oss
GymBusiness.se är Sveriges ledande B2B plattform för dig som vill driva ett framgångsrikt gym

gymb logo